Il signor Bruschino

de Gioachino Rossini
PRESENTACIÓ

Una òpera curta, hilarant, amb la magistral música d'un gran compositor, amb sobretítols en català, amb orquestra i amb els millors artistes. Aquesta és la fórmula: l'òpera de cambra. Apròpera aposta per la qualitat artística i aquest format per fer arribar l'òpera a tothom, entesos i nouvinguts curiosos, i en un format que pot arribar a tot arreu.

Hem volgut recuperar aquesta petita joia de Rossini amb la posada en escena de Miquel Gorriz i la direcció musical de Miquel Ortega.

Il signor Bruschino és una òpera còmica en un acte estrenada l’any 1813 al Teatro San Moisè de Venècia, un teatre petit on hi va estrenar altres quatre "farses".

L’argument presenta els enamorats Sofia i Florville intentant casar-se en contra de la voluntat de Gaudenzio, el tutor d’ella. Després d’una sèrie de divertits embolics expressats amb una música magnífica, els dos amants troben la felicitat.

OPERA STUDIO

Un altre objectiu d'Apròpera és ser una plataforma de professionalització de talents emergents. Hem creat un OPERA STUDIO, que són cursos de perfeccionament per a joves cantants ja preparats per fer el salt professional. Per això portem a professors especialistes de renom internacional com el tenor Josep Bros, la soprano Ofèlia Sala, el baix Carlos Chausson o el director d'orquestra Miquel Ortega.

Ja hem fet diversos cursos que podeu veure aquí.
Entrevista a Josep Bros
Entrevista a Ofèlia Sala

Aquesta és una producció professional. Els dos rols protagonistes (Bruschino i Gaudenzio) són dos cantants professionals de carrera consolidada. La resta del cast, dos protagonistes i quatre secundaris, seran interpretats per alumnes del OPERA STUDIO.

Orquestra, escenografia, vestuari, llums i tota la producció comptem amb professionals del més alt nivell. Veure biografies aquí.

Fitxa artística

Sofia, filla de Gaudenzio i enamorada de Florville - soprano*
Florville, noi enamorat de Sofia - tenor*
Gaudenzio, pare de Sofia - baríton
Il signor Bruschino - baix-baríton
Bruschino, fill esgarriat de l'anterior- tenor*
Marianna, serventa i còmplice de Sofia - soprano o mezzo*
Filiberto, hostaler - baix-baríton*
Agent de policia - tenor*

*Alumnes del curs de perfeccionament d'Apròpera

Director musical - Miquel Ortega
Director d'escena - Miquel Gorriz
Vocal coach - Carlos Chausson
Orquestra  de 19 músics (8 vents i 11 cordes)
Disseny i realització d'escenografia, vestuari i il·luminació en curs.
Sobretítols en català - Glòria Nogué

Producció d'Apròpera
Director artístic - Marc Sala

La posada en escena de Miquel Gorriz
El senyor Bruschino a Marbella

El nostre projecte és una reinterpretació de Il signor Bruschino, una òpera bufa de Gioachino Rossini, que trasllada la seva acció a la Marbella dels anys 60 i 70. Hem volgut situar aquesta història plena d’embolics, identitats confoses i comèdia vertiginosa en l’escenari d’una època de contrastos: el món dels nous rics, el declivi d’una aristocràcia atrapada en el passat i el triomf d’una cultura del luxe i el “pelotazo”.

El muntatge es desenvolupa íntegrament al voltant d’una piscina, símbol central d’aquella Marbella hedonista. La piscina és més que un element escenogràfic: és l’espai on convergeixen totes les tensions, intrusions i excessos. És també un reflex de la superficialitat i la febre per l’aparença que defineixen els personatges i el seu univers.

Els protagonistes de Rossini han estat reinterpretats per dialogar amb aquest context:

Don Gaudenzio, aquí un magnat immobiliari obsessionat amb el seu estatus, encarna el món dels negocis foscos i l’afany per pujar socialment.

Sofia, una jove hereva, és el retrat de la tensió entre un passat de tradicions i un futur incert en aquest univers d’excessos.

Florville, l’amant apassionat, lluita no només per l’amor de Sofia, sinó també contra un entorn dominat per les aparences i les jerarquies socials.

El caràcter musical és central en aquesta proposta. La brillantor i el ritme trepidant de Rossini es traslladen a l’escenografia i a les interpretacions, amb coreografies surrealistes i un moviment escènic que converteixen cada acció, per petita que sigui, en part d’un gran engranatge còmic. La música no només acompanya l’escena, sinó que la impulsa, fent que gestos i situacions quotidianes esdevinguin un espectacle en si mateixes.

Amb aquest muntatge volem celebrar el geni de Rossini tot oferint una lectura fresca, visual i carregada de vida, que combina la tradició operística amb una posada en escena contemporània. Aquesta proposta busca atraure tant el públic habitual de l’òpera com aquells que s’apropen a aquest gènere per primera vegada, amb l’objectiu de crear una experiència escènica i musical única.

Miquel Gorriz, director d'escena

Vídeo sencer
Aquesta és la posada en escena de Miquel Gorriz amb alumnes del Conservatori del Liceu - any 2013.
Nosaltres la tornarem a produïr amb un cast nou i una orquestra professional.

Es pot veure completa aquí

(Versió en mode ocult només per a treball intern.)
Sobre la MÚSICA

Rossini te una personalitat dotada per a la comèdia, la joie de vivre impregna tant la seva biografia, farcida d'anècdotes, com la seva música.

Això és deu al gran sentit teatral del que va ser el millor compositor italià  -i potser del món- de la seva època. 

La primera broma musical ja apareix ben aviat, a la simfonia introductòria. Al llarg d'aquesta primera peça observem com els violins deixen de tocar i piquen rítmicament amb l'arc sobre el faristol, un fet excepcional i sorprenent que ja ens situa en el to de la comèdia. 
Escoltar aquí 

Els fragments més destacats són el duet dels enamorats Quanto è dolce a un'alma amante, la cavatina de Gaudenzio Nel teatro del gran mondo, l'ària de Sofia Ah voi condur volete...Ah, donate il caro sposo però la genialitat sobretot rau en els concertants, plens de vida i sentit teatralitat.

Més avall us deixem l'enllaç a una llista d'Spotify que hem creat amb una selecció dels millors moments i versions.

Estructura
  • Simfonia
  • 1 Introducció Deh, tu m'assisti, amore (Florville, Marianna, Sofia)
  • 2 Duet Io danari vi darò! (Florville, Filiberto)
  • 3 Cavatina Nel teatro del gran mondo (Gaudenzio)
  • 4 Trio Per un figlio già pentito (Gaudenzio, Bruschino, Florville)
  • 5 Recitatiu i Ària Ah, donate il caro sposo (Sofia)
  • 6 Ària Ho la testa o è andata via? (Bruschino)
  • 7 Duet È un bel nodo (Gaudenzio, Sofia)
  • 8 Final Ebben, ragion, dovere (Gaudenzio, Bruschino, Florville, Sofia, Marianna, Filiberto, Bruschino figlio)
Fes click a la imatge per escoltar la playlist que hem preparat amb els millors fragments i versions de l'òpera Il signor Bruschino de G. Rossini.
Argument

Sofia i Florville estan enamorats, però el pare d'ella, Gaudenzio, no aprovaria mai la relació perquè Florville és fill d'un rival comercial. 

Gaudenzio vol que la seva filla es casi amb el fill del senyor Bruschino, un ric aliat, però aquest fill porta una vida dissoluta: festa, alcohol, dones, joc i deutes.

Els joves amants desafien el destí que els volen imposar i posen en marxa la seva astúcia, amb la complicitat de Marianna, la serventa de Sofia

La farsa comença quan Florville es fa passar pel fill de Bruschino i es presenta a casa de Gaudenzio i Sofia. Li diu a Gaudenzio que ha deixat enrere la mala vida i està completament penedit, però que el seu pare, el senyor Bruschino, no el perdona. Gaudenzio el creu i li promet intercedir en el seu favor per així poder casar la filla com ell vol.

Quan apareix el senyor Bruschino i li presenten el seu "fill" òbviament no el reconeix, però Gaudenzio pensa que és per rancúnia. Tota una sèrie d'embolics ben còmics faran que tothom vulgui convèncer a Bruschino que aquell és el seu fill.

Finalment, Bruschino coneix la veritat, perdona les argúcies dels joves amants i se suma a la farsa reconeixent al seu "fill". Gaudenzio beneeix aquesta unió i quan li descobreixen l'engany no pot sinó acceptar que l'amor triomfa.
Llibret de Il signor Bruschino


Llibret de l'òpera en italià amb la traducció al castellà.
És molt recomanable llegir-lo abans d'anar a veure l'òpera. Es llegeix molt ràpid i canvia totalment la experiència.

Llegir aquí
 
Imatges de la posada en escena
Apròpera
Entitat nascuda l'any 2019 a Sant Cugat del Vallès.

L'objectiu principal d'Apròpera és fer que l'òpera arribi a tothom i per fer-ho apostem per la qualitat artística, la divulgació i la proximitat amb l'artista. 

AprÒpera organitza concerts, conferències, cursos, sortides a teatres d'òpera i altres activitats innovadores i divulgatives.

Director artístic: Marc Sala
Contacte: marcsala@apropera.cat

Més informació: www.apropera.cat